Av min forfod! (Forfodsnedfald)

Af: Simon Lübecker

Smerter i forfoden eller forfodsfald er ikke en uvant problemstilling for mange løbere, ældre, mennesker med overvægt og kvinder efter en graviditet. Det kan også ramme mennesker, der har et arbejde eller en dagligdag, hvor man står eller går meget.

Fodindlæg - scanning af dine fødder

Hvem rammes af nedsunken forfod eller forfodsfald?

En patient spurgte mig “er det ikke noget med, at man bliver ældre og så falder tingene sammen?”. Jo, det kunne godt se sådan ud, men videnskabelig set ved vi det ikke. Faktum er dog, at forfodsfald kan være invaliderende, da det oftest er forbundet med en smerte i foden, der er konstant. Både fodtøj, alder, vægt og graviditet er typiske årsager til nedsunken fod, men heldigvis er der et vælg af mulighed for behandling af nedsunken forfod.

Forfoden bør normalt have en bue på tværs, lige som svangen har på langs (hvis man ikke er platfodet). Når den bue ikke er tilstede bliver forfoden flad, og man risikerer, at hele ens vægt trykker på fodbalder, forfodsknogler og nerver. Tryk fra hele din vægt på fodens knogler mellem tæerne kan give så stor en belastning, så du får det, der kaldes forfodsfald eller nedsunken forfod. De nerver, der forsyner tæerne, kan med en nedsunken forfod komme i klemme, hvilket kan udvikle sig til en meget smertefuld tilstand. En hurtig og billig behandling af nedsunken forfod kan i første omgang være en forfodspelotte eller en forfodssok, de kan købes på klinikken eller i vores være Webshop.

Symptomer på nedsunken forfod

Før smerten bliver rigtig slemt, er de mest almindelige symptomer på en nedsunken forfod følelsesløshed i foden, eller følelsen af at foden sover. Andre symptomer kan være en fornemmelse af at gå på en irriterende pude, eller at ens knogler trykker direkte mod underlaget. Selv om det ikke er så enkelt, hænger symptomerne oftest sammen med, at man har en uhensigtsmæssig fodstilling. Dine sko kan også hænge sammen med smerter i forfoden. Eksempelvis, hvis du går meget i høje hæle. Et andet symptom på nedsunken forfod kan være hård hud på det midterste af trædepuden på din forfod. Lige som dine knogler og tæer bliver din hud også udsat for stor belastning på det midterste stykke, når du lider af forfodsfald.

Findes der øvelser mod forfodsfald?

Jeg troede i mange år, at løsningen på forfodsfald var fodtræning i form af øvelser, men personligt mener jeg, at det tager for lang tid, og at det er for ineffektivt i forhold til mine patienters ønsker om at slippe helt for smerter i forfoden. At forfodssmerter måske fortager efter måneder eller år med hård træning og øvelser, kan være triste og umotiverende nyheder for en habil vandrer eller en entusiastisk løber. Hvis du gerne vil forsøge dig med øvelser til nedsunken forfod, kan du evt. prøve med Feet Forms Øvelsesbold, som kan købes hos din fysioterapeut eller i vores Webshop.

Træning og øvelser til nedsunken forfod er en rigtig god ide, men min erfaring er, at de bedste resultater skal findes i en kombination med indlæg til dine sko eller med forfodspelotte. Indlægssåler kan lindre smerter og symptomer i løbet af få uger, uden at man behøver at gøre fuldstændig ophold i sine vanlige aktiviteter. Indlægget kan aktivt afhjælpe og fjerne den mekaniske og fysiske belastning, som en nedsunken forfod giver.

Indlæg til en nedsunken forfod?

Her på Klinik arbejder vi med SuperSole og Phitsole som del af behandlingen. SuperSole kan formes og genformes efter behov, uden at det påvirker komforten. Derudover kan Supersole indlægget støbes præcis til den enkelte patients anatomi og biomekanik. Phitsole er et relativ nyt produkt, og anvendes de mest moderne teknikker og databaseret forskning. Phitsole er et unikt 3D printet indlæg speciallavet til dine fødder og brug. Vi scanner dine fødder, som databehandler dit fodaftryk og svagheder og potentielle svagheder ved gang og løb. Det gode ved phitsole er, at de kan printes udefra dine data uden af du behøver at besøge klinikken igen, hvis du eksempelvis skal have et par nye såler eller ekstra.

Behandling af nedsunken forfod

Smerter i forfoden kan i nogle tilfælde aflastes med manuel behandling hos en fysioterapeut. Som oftest hjælper fysioterapeuten eller behandleren med at manipulere omkring fodens knogler og led for at få mere plads til mellem tæerne. En fysioterapeut kan også vejlede i valg af fodtøj og sko, som kan give dig mere plads til fødderne. Ved at give mere plads bliver den belastning og det tryk, der er på din fod mindre og kan afhjælpe nogle smerter under foden.

En anden og måske mere dræstisk behandling af nedsunken forfod kan være operation. Dette anbefaler jeg dog kun i meget sjældne tilfælde, hvor alle andre muligheder er udtømte. Nedsunket forfod kan være meget invaliderende, men der er masse at gøre for at afhjælpe smerter i forfoden.

Forfodspelotte – en nem løsning ved lette symptomer

En nedsunken forfod kan også løses med en simpel forfodspelotte (forfodspude). Du kan købe relevante produkter til dine forfodsproblemer i vores Webshop. Se evt. specifikt under fødder, her finder du produkter, vi har rigtig gode resultater og erfaring med.

Forfodsok – smertelindring om natten

Smerter i forfoden kan også lindres med en fassok. Denne kan du også købe i vores Webshop. En fassok er en sok, du trække på din fod, når du har mulighed for samtidig at hvile din fod. Du kan altså ikke gå rundt med sokken. Intentionen med fassokken er, at man på sigt sover med sokken om natten for at lindre smerter i foden. Men begynd varsomt med at bruge fassokken, da det er vigtig at foden vænner sig til udstrækket. Du kan også bruge en forfodsløbesok, som aflaste mens du går og løber.

Vælg den rigtige behandling

Der er ingen tvivl om, at når først man oplever smerter i forfoden grundet nedsunken eller delvist nedsunken forfod, kræver det en fysioterapeutisk vurdering at fastlægge årsagen til problemet. Læs mere om Kliniks tværfaglige behandling eller book en behandling med det samme.

Hvis man ikke selv har erfaring inden for behandling af forfodsproblemer, kan det være svært at vælge den korrekte behandling. Er du i tvivl om du har nedsunken forfod, og hvor du skal henvende dig, kan du med fordel bruge vores online skadeformular. Her udfylder du dine symptomer, og hvor du oplever smerter, hvorefter du vil blive henvist til en fysioterapeut med ekspertise i fødder, træning og/eller indlægssåler.

FAQ: Ofte stillede spørgsmål til nedsunken forfod

Hvad er nedsunken forfod?

Nedsunken forfod er forfodens knogler, der falder samme pga tyngdekraften kombineret med dårlig fodstilling og dårligt fodtøj gennem mange år.

Hvorfor får man nedsunken forfod?

Nedsunken forfod kan have mange årsager. Det kan eksempelvis være overvægt over længere tid, dårligt fodtøj og forkert fodstilling.

Hvad gør man ved nedsunken forfod?

Man kan anvende nogle hjælpemidler til smerter i forfoden. Det kan være forskellige former for indlæg – både standardindlæg og speciallavede indlæg, og så kan man begynde at træne foden og aflaste foden om natten med en udstrækningsstrømpe.