Såler eller ej?

Af: Fysioterapeut Simon Lübecker

Indlægssåler til sko har det formål at støtte og eller korrigere fodens statik i en mere specifik facon end sko kan formå. Moderne indlæg til sko kan endda justeres således at højre fod justeres i end anden retning end venstre.

Forskellige typer indlægssåler

Såler kan typisk deles op i fleksibel, semistive og stive indlæg. I forbindelse med løb egner fleksible og semistive indlæg sig bedst i det, at både kropstyngde og modstand fra underlag i løb byder på store belastninger af foden, som kræver relativ stor fleksibilitet i foden, hvorved de stive indlæg typisk bliver ukomfortable at benytte. Et indlæg som både kan være fleksibelt, semistift eller stift er typisk af mærket SuperSole.

Indlæg bør ikke kun tænkes som en støtte til foden, men snarere som en korrektion af hele kroppens bevægelse og biomekanik.

Et kig på hele kroppen

Typisk laves indlæg til sko efter tryk,  men det kan ofte vise sig mere hensigtsmæssigt at kigge på kroppen i flere dimensioner end kun trykket, da trykket ofte blot giver udtryk for hvor stor belastningen er på den pågældende fod. Ved at kigge på hele kroppens påvirkning af foden og omvendt, kan et indlæg i skoen typisk give en mere hensigtsmæssig måde at bevæge sig på og derved både virke ’skades’-behandlende og -forbyggende. Erfaringen viser, at meget mere end blot fodens strukturer kan aflæses med indlæg. Med en grundig undersøgelse kan sammenhænge mellem fejlstatik eller dysfunktion i foden påvises. Udover symptomer fra foden, kan man med ovenstående  mindske og i mange tilfælde opnå symptomlettelse af led og muskler i underben, knæ, lårben, hofte og lænd.

Læs mere om Kliniks indlægssåler.

indlæg til sko

Rådgivning om indlægssåler

Er du i tvivl om du dine problemer kan løses med en indlægssål, kan du uforpligtende udfylde vores online skadeformular, og så matcher vi dig med den helt rigtige behandler. Ud fra din beskrivelse henviser vi dig til en ekspert i nærheden af dig. Vi samarbejder med fysioterapeuter over hele landet.

Behandling hos Klinik

Hos Klinik har vi en helt særlig tilgang. Vi arbejder altid målrettet på at finde årsagen til dét, der udløser smerten. Når vi finder årsagen, kan vi behandle den og hurtigere få dig på benene igen. Alle vores behandlere har indgående kendskab til hinandens evner og kompetencer, og vi ved, at vi kan komme skaderne til livs ved lige netop at bruge hinanden. Hos os er løsningen for vores (tit meget komplekse) klienter ikke alene den enkelte behandlers kompetencer men hele teamets. Med andre ord mener vi, at vi skaber de bedste resultater  ved at løfte i flok. Vi oplever derfor også tit, at vi kan hjælpe med at forløse skader og smerter, som andre har opgivet.

Svære eller meget komplekse fodrelaterede skader kræver oftest et tværfagligt behandlingsforløb mellem fysioterapiosteopati og indlægssåler