Undgå musearm (eller musealbue) – Se 6 gode råd lige her

Har du smerter i albuen, eller ønsker du at forebygge en eventuel arbejdsskade? Mange danskere rammes hvert år af en såkaldt musearm. Herunder får du 6 gode råd til, hvordan du kan undgå den irriterende skade.

Styrk sundheden i din virksomhed med en sundhedsordning fra Klinik

Øvelser for musearm (eller musealbue)

I video’en her får du nogle gode øvelse for smerter i albuen.

Hvad er en musearm?

En musearm er en almindelig lidelse, der opstår, når du har brugt din arm i en usædvanlig position i en periode. Symptomerne omfatter smerte, stivhed og at du kan have svært ved at bevæge armen. Lidelsen skyldes en irritation af de små sener i underarmen og er altså ofte forårsaget af et kontinuerligt arbejde, hvor du udfører gentagne bevægelser med armen, f.eks. ved at bruge en computermus deraf navnet.

De fleste tilfælde af musearm opstår på grund af disse gentagne bevægelser i forbindelse med computerarbejde, men musearmen kan også opstå ved andre aktiviteter, såsom at spille tennis, golf, badminton, musik, strikke mm.

Se video: Daglig træningsvideo til forebyggelse af arbejdsskader

Hvordan behandles en musearm?

Behandlingen afhænger af årsagen til skaden. Hvis skaden er forårsaget af overbelastning, kan den behandles ved at undgå de aktiviteter, der forårsager smerten. Hvis smerten fortsætter, kan det være nødvendigt at søge en læge og/eller fysioterapeut. Lægen kan ordinere smertestillende medicin og fysioterapi for at lindre smerten med øvelser eller manuel behandling (massage, tryk eller stræk).

Hvis skaden er forårsaget af en skjult sygdom, såsom en nerveskade eller en infektion, kan det være nødvendigt at behandle denne sygdom for at lindre smerten.

Behandlingen af af en musearm omfatter samtidig ofte fysioterapi, massager og træning af armen for at lindre symptomerne. Hvis du lider af en musearm eller blot vil forebygge den frustrerende skade, kan du få målrettet behandling hos Kliniks dygtige personale.

Kontakt os nu og bliv klogere på dine muligheder med hjælp fra Klinik

Er en musearm farligt?

Nej, en musearm er ikke farligt. Det er en almindelig overbelastningsskade, der typisk opstår, når man bruger sin hånd eller arm i en monoton bevægelse. De fleste tilfælde af musearm kan behandles med hvile, is og massage. Hvis du imod forventning har smerter, der ikke forsvinder efter et par dage, skal du kontakte din læge.

Hvornår er du rask igen efter at have døjet med en musearm?

Det er forskelligt fra person til person, hvor længe det tager at komme sig efter en musearm. Nogle er raske igen efter et par uger, mens andre kan have smerter i måneder eller endda år. I de fleste tilfælde forsvinder alle smerterne dog forholdsvist hurtigt, og du kan vende tilbage til din normale hverdag.

Kontakt os nu for at blive klogere på, hvad du kan gøre for at undgå en musearm.

Hvad kan du gøre for at undgå at få musearm?

Herunder ser du 6 gode råd til, hvordan du kan undgå en musearm:

1. God ergonomi på arbejdspladsen

I forhold til ergonomien kan der fokuseres på indretningen, så den er så hensigtsmæssig som mulig for medarbejderne. Det kræver dog også en aktiv indsats fra den enkelte medarbejder, og at der er tid til at indrette din arbejdsdag herefter. En god ergonomi på arbejdspladsen kan være nok til at undgå musearm, men hvis skaden er sket, kan det være at der skal flere midler i brug for at slippe af med musearmen.

Her kan du se forskellige produkter, som kan øge den gode ergonomi på kontoret.

2. Opvarmning

Med opvarmning menes der øvelser, der styrker og udvikler de små muskler omkring albuen og underarmen. Nogle af de bedste øvelser til at styrke de små muskler omkring albuen og underarmen er at lave flere forskellige bevægelser med hånden og armen. Du kan også bruge en bold eller en anden lignende genstand til at lave øvelserne med. Øvelserne kan gøres hver dag eller flere gange om ugen, afhængigt af behovet.

3. Pauser undervejs

Tag nogle pauser engang imellem, hvor du strækker armen ud undervejs. Dette kan være smart, fordi pauser er med til at give musklerne tid til at restituere sig. Samtidig mindsker pauserne risikoen for overbelastning, og det forhindrer, at du bliver træt i armen.

4. Stop overtræning

Brug ikke alt for meget tid på at træne din musearm – træningen skal være effektiv, og det betyder ikke nødvendigvis at du skal træne i timevis. 5-10 minutter om dagen er fint, og hvis du gør det regelmæssigt, vil du se en stor forskel i forhold til at komme dig hurtigere.

5. Undgå tunge løft

Det er vigtigt, at du undgår tunge løft, da dette kan have en negativ indflydelse på din musearm. Hvis det er nødvendigt at løfte noget tungt, så sørg for at bruge begge hænder, og undgå at bøje albuen for meget. Dette kan forårsage smerter og ubehag og blot forværre skaden.

6. Undgå gentagne bevægelser

Hvis du gentager en bestemt bevægelse, der belaster armen unødigt kan dette resultere i yderligere overbelastningsskader, hævelse af armen eller smerter i armen. Derfor er det vigtigt, at du lytter til din krop og siger fra, når det gør ondt.

Forebyg musearme og andre overbelastningsskader med en massageordning eller en sundhedsordning fra Klinik

Har din virksomhed døjet med overbelastningsskader, eller vil du bare gerne gøre noget godt for dine medarbejdere?

Du kan nu tilmelde dig en sundhedsordning eller massageordningen til virksomheder fra Klinik. Her kommer vores dygtige medarbejdere og hjælper med at forøge trivslen på arbejdspladsen og give et fornyet overskud hos din virksomhed.

Lyder det interessant? Ring til os på +4561717493 eller udfyld formularen her. Så giver vi dig et uforpligtende tilbud.