Bare tæer giver IKKE færre skader

På Danmarks Radios hjemmeside kunne man i går læse en artikel om barfodsløb og om hvilke herligheder der ligger gemt i denne løbeform. Læs artiklen HER

Vores mening om barfodsløb:

barfodsloeb1

Denne blog skal ikke forståes, som at vi ikke kan lide barfodsløb og de løbebegreber der gemmer sig under dette. Vi har på ingen måde aktier eller interesse i nogen firmaer, der forhandler det ene eller det andet produkt i relation til de berørte emner i denne blog. Vi er rigtig glade for, at der er kommet et fokus på andre måder at løbe på end den klassiske hællandingsmetode og opfordrer jævnligt løbere til at prøve kræfter med det, for det har sine positive egenskaber !!

Hvad er så sandheden ?
Vi ønsker blot at få en mere saglig og nuanceret debat der forholder sig kritisk til både fordele og ulemper ved “klassisk” løbestil med hællanding og de “moderne” løbestile
Vi savner at de “moderne” løbestile (forfodsløb barfodsløb natural running med mere) bliver holdt mere til ansvar i medierne og de kulørte træningsmagasiner for deres andel i skadestatistikkerne og ikke bliver gjort til den evigt gyldige sandhed og hellige gral for et skadefrit løb.

Det har nemlig desværre ingen gang på jord at postulere sådan noget – ihvertfald ikke set fra en klinisk hverdag !

Løbeskosspekulanter vs. frelste løbetrænere

asics-kayano-17-le1

Lige så vel som de entusiastisk “moderne” løbere har haft travlt med at råbe op om at den klassiske løbestil var dikteret af den tunge økonomi hos store løbeskosfabrikanter, kan man godt have den lidt samme smag i munden idag blot med omvendt fortegn – internettet og magasiner bulner ud og over kanten med den ene efter den anden frelste løbetræner der i flot stil prædiker den eneste sandhed med eller uden sko på !

Modsigelser eller er det bare sådan det er ?
Springer vi tilbage til indholdet i artikelen DR bragte siger Morten Zacho at: “man kan undgå skader i hofte knæ og ben og det er derfor at barfodsløb er så godt !”  I selvsamme artikel fremhæves dog samtidig også vigtigheden af at man skal gå meget forsigtigt frem når man skifter til barfodsløb Ellers kan kroppen hurtigt få overbelastningsskader især i akillesene og lægmuskler, da kroppen slet ikke er vant til at løbe på den naturlige måde.

Er vi så ikke det samme sted henne med hensyn til skaderne ?  Vi  har da vist  blot flyttet problemet !!??!!

Sandheden er
at JO det er dén virkelighed der ses på vores klinik som til daglig har rigtig mange løbere forbi til behandling for deres skader – skader tilegnet sig som både klassiske og moderne løbere !

Problemet er netop at det er ikke i så høj grad et spørgsmål om den rigtige eller forkerte stil – valg af løbestil er blot en del af det samlede billede.

Der er så mange faktorer omkring det at udvikle en skade, at der kan og er skrevet lange bøger om det – men kort fortalt så er det ofte fejl eller indskrænkninger i samspillet imellem de enkelte områder i kroppen der mekanisk skal arbejde sammen under løb der er de absolut vægtigste og vigtigste grunde til at man som løber udvikler en skade.

Gamle skader, arvæv, graviditeter, hårde fødsler o.m.a. spiller en langt større rolle sammen med mængden af distance og tempo i løbet for udviklingen af en skade.

Vi håber med dette blogindlæg at have skabt lidt grobund for en diskussion om hvad det er der skaber en løbeskade !!?? – I vores verden kan det ihvertfald ikke forsimples til udelukkende et valg mellem løbestile!

Nyd løbeturen !