fbpx
Arbejdsrelateret stress - 10 gode råd til at komme det til livs

Arbejdsrelateret stress – 10 gode råd til at komme det til livs

Få hjælp til at tackle arbejdsrelateret stress og bliv klogere på hvad der udløser det og hvilke tegn du skal holde øje med som arbejdsgiver.

Arbejdsrelateret stress - 10 gode råd til at komme det til livs

Af: Christina Mora · senest opdateret 25. oktober 2023

Hvad udløser arbejdsrelateret stress?

Hvis det psykiske arbejdsmiljø ikke er sundt, kan der opstå stress på arbejdspladsen, som man også tager med hjem fra arbejde.

Et dårligt psykisk arbejdsmiljø kan komme til udtryk på flere måder, men ofte er det et samspil mellem nogle af følgende faktorer:

  • Høje krav
  • Tidspres
  • For stor arbejdsbyrde
  • Dårligt håndterede forandringsprocesser
  • Manglende støtte og fællesskab med kolleger
  • Dårlig ledelse
  • Konflikter eller mobning de ansatte imellem
  • Jobusikkerhed
  • Svingende og uforudsigelige arbejdstider
  • Mangel på værktøjer til at håndtere vanskelige situationer
  • Mangel på motivation fordi man ikke arbejder med det man har mest lyst til
  • En følelse af personlige problemer uden for arbejdet, som påvirker ens mentale tilstand og dermed evne til at håndtere arbejdsrelateret stress.

Symptomer på arbejdsrelateret stress

Det er en god idé at holde øje med stresssymptomer hos sig selv og dem man har omkring sig, så man kan give sygdommen den nødvendige opmærksomhed så tidligt som muligt.

Det vil sjældent være en selv, der opdager sin stress, fordi længerevarende stress svækker hjernens evne til at selverkendelse og til at finde løsninger på problemer.

Der er en lang række symptomer på stress. Om den er arbejdsrelateret, bliver kun sværere og sværere at vurdere for den stressramte, jo længere man venter med at søge hjælp.

Jo længere tid der går, jo mere bliver stressen en gennemgående tilstand som minder om depression, hvor hovedårsagen bag bliver tåget og svær at placere.

De grundlæggende symptomer og belastningsreaktioner på stress og arbejdsrelateret stress er:

  • Søvnproblemer
  • Depressive og triste tanker
  • Tankemylder
  • Problemer med hukommelse og koncentration
  • Trykken for brystet
  • Vejrtrækningsproblemer
  • Spændinger
  • Mavesmerter
  • Uoverkommelighedsfølelse
  • Pessimisme
  • Social tilbagetrækning
  • Flere fejl på arbejdet

10 gode råd til dig der oplever arbejdsrelateret stress

Arbejdet fylder meget i vores liv, og hvis vi er stressede, kan vi ikke udføre det med ro i sindet. Derfor har vi samlet 10 gode råd til dig, der oplever symptomer på arbejdsrelateret stress på dig selv, eller nogen tæt på dig, som du gerne vil hjælpe.

  1. Erkendelse 
    Før du kan komme din stress til livs, er du nødt til at stoppe op og erkende, at der skal ske noget.
  2. Find kilden til de stressede følelser
    Det kan være svært at finde frem til præcis det, der har gjort at man er blevet ramt af stress. Ofte er det komplekst og bestående af flere ting, der har hobet sig op. Men stress opstår ikke ud af ingenting, og det er nemmere at komme det til livs, hvis man ved, hvad der har forårsaget det.
  3. Tal med nogen
    Næste skridt er at dele dine følelser og tanker med andre. Det er IKKE en fordel at være “tapper” og holde det for sig selv. Tal med nogen du ved vil tage dig alvorlig, så vil det automatisk være nemmere for dig at tage dine egne følelser og tanker alvorligt. Det er også godt at gå til lægen, for at blive henvist til en psykolog.
  4. Vær konkret
    Når du skal italesætte din stress for dig selv og andre, er det godt at være helt konkret i dine formuleringer. Stress er nemlig aldrig bare stress. I stedet for at sige “jeg er stresset på jobbet” kan man for eksempel sige “jeg bliver stresset af at der mangler struktur og forudsigelighed i de arbejdsopgaver jeg bliver tildelt”. Det gør det også meget nemmere for din arbejdsplads at forbedre disse ting.
  5. Adskil stressen fra din personlighed
    Stress er et problem du har, det er ikke dig, der er problemet. Det er vigtigt at minde sig selv eller den stressramte om dette, fordi man nemt føler sig utilstrækkelig, når man er ramt af stress.
  6. Hav tålmodighed
    Stress er ikke fikset på en weekend. Det er vigtigt at have tålmodighed med det, når man først har søgt hjælp. Når man har stress, er ens nervesystem konstant i alarmberedskab, og det tager tid for det at falde helt til ro igen.
  7. Brug tillidsvalgte eller ledere
    Er din stress arbejdsrelateret, er det afgørende at inddrage din leder, eller i hvert fald en tillidsrepræsentant, så de ved, hvad de kan og ikke kan forvente af dig. De er der for at hjælpe dig, og har al interesse i, at du får det bedre.
  8. Lad være med at sammenligne dig med andre
    Det er rigtig farligt at sammenligne sig selv med andre, især når man har stress, for man kan ikke klare det samme, som dem der ikke har det – og det er okay.
  9. Skru ned for tempoet
    Det er altafgørende at din erkendelse fra råd nummer 1 resulterer i, at du skruer markant ned for tempoet. En stressramt har brug for ro, det viser al psykologisk forskning på området.
  10. Find ind til dine værdier
    Flere der er ramt af stress beskriver, at de over længere tid har gået på kompromis med deres personlige værdier for at kunne leve op til kravene på deres arbejdsplads – altså så at sige givet slip på det de synes var vigtigt (f.eks. grundighed pga. travlhed). Derfor er det sundt og vigtigt at genvinde sin forbindelse til de værdier, for at komme over på den anden side. Det er helt sikkert også det arbejdspladsen har bedst af.

Klinik kan hjælpe din arbejdsplads til et bedre psykisk arbejdsmiljø

Det er ikke nødvendigvis en simpel sag at opnå målet om et godt psykisk arbejdsmiljø. Konflikter opstår, og man skal have den rette viden og mestrer nogle metoder for at håndtere dem bedst. Mistrivsel kan og vil komme i vejen for de kerneopgaver arbejdspladsen står for. Men med de rette ressourcer er det med sikkerhed muligt at skabe en sund kultur på en arbejdsplads.

Hos Klinik har vi den viden der er brug for, for at hjælpe arbejdspladser med at styrke det psykiske arbejdsmiljø.

Hvis din arbejdsplads viser tegn på et usundt psykisk arbejdsmiljø, eller du blot vil sikre dig, at alt er som det skal være, kan Klinik hjælpe dig med at gennemgå din arbejdsplads forhold med en arbejdspladsvurdering.

Har du spørgsmål til sundheden i din virksomhed?

Mangler du sparring i forhold til hvad du kan gøre omkring sundheden for dine medarbejdere i et konkret tilfælde? Så kan du få fyldestgørende rådgivning omkring forbedringspunkter for din virksomhed med en sundhedsordning fra Klinik.

Kontakt os nu på telefon 61717493 eller skriv en e-mail på christina@klinik.dk

Vi glæder os til at hjælpe netop din virksomhed.

Se referencerne: Disse virksomheder har vi allerede hjulpet

Jeg vil gerne kontaktes for at høre mere
om en Massage- eller en Sundhedsordning

1 Step 1
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
Christina
Indlægget er skrevet af

Christina Mora

CX Manager og Co-founder

Christina har som medstifter af Klinik arbejdet med kerneværdier, kommunikation, kundeoplevelse og produktudvikling fra begyndelsen.

Relaterede indlæg: