ondt i skulderen

Ondt i skulderen – Behandling af skuldersmerter

Har du smerter, eller har du tit ondt skulderen? Stråler smerterne nogle gange ned i overarmen? Og sker det typisk ved bestemte øvelser eller bevægelser, hvor armen fjernes fra kroppen? Så lider du med al sandsynlighed af funktionelt betinget skuldersmerter. Bliv klogere på, hvordan skulderen fungerer og tag skuldertesten i videoen herunder. Når årsagen til, hvorfor du har ondt i skulderen, er fundet, kan den rette behandling igangsættes.

Test dig selv – lider du af funktionelt betinget skuldersmerter?

Oplever du ikke decideret smerter i skulderen, men måske bare ømhed eller irritation, så prøv følgende 4 tests for at vurdere din skulders tilstand. Gør det ondt i skulderen, når du udfører en eller flere af disse tests, er det et udtryk for, at din skulder ikke bevæger sig optimalt. De 4 tests er også demonstreret i videoen ovenfor.

1. Smertebue

Bevæg armen ud til siden så højt du kan med håndryggen op ad. Testen er positiv, hvis du får ondt i skulderen mellem ca. 60 – 120 grader (ved 90 grader har du hånden lige ud for armhulen).

2. Udadrotation med albuer i siden

Bøj albuerne 90 grader og hold dem ind til kroppen og bevæg derefter underarmen ud til siden (uden at trække skuldrene tilbage). Testen er positiv, hvis du mærker eller ser forskel i bevægeudslag på armene i forhold til hinanden. Den er også positiv, hvis du får smerter af øvelsen.

3. Hånd bag ryg

Tag først den ene hånd så langt op langs ryggen som muligt og derefter den anden. Testen er positiv, hvis du mærker eller ser forskel i bevægeudslag på hænderne i forhold til hinanden. Den er også positiv, hvis du får smerter af øvelsen.

4. Muskeltest

Find en hylde eller lignende i skulderhøjde og tryk håndryggen op i hylden så hårdt du kan i 2 sekunder. Giver dette smerter i skulderen er testen positiv.

Skuldersmerter-rotator-cuff-ondt-i-skulder

Den sunde skulder

Skulderen er et meget komplekst led, og for at forstå hvorfor skuldersmerter  eller -problemer opstår, er man nødt til at have indblik i skulderens funktion og formål. Skulderleddet sidder der, hvor overarmsknoglen hæfter på skulderbladet. Korrekt bevægelse og samspil mellem arm (overarmsknogle) og skulderblad er essentiel for en problemfri skulder. Skulderbladet skal kunne bevæge sig i takt med armens bevægelser for at sikre optimale betingelser for skulderleddet og især for den stabiliserende muskulatur omkring skulderleddet. Den stabiliserende muskulatur kaldes for ”rotatorcuffen” eller rotator cuff.  Rotatorcuffen sørger bl.a. for, at skulderleddet kan rotere, men dens vigtigste funktion er at stabilisere og centrere overarmsknoglen i skulderleddet ved bevægelse.

Hvorfor får man ondt i skulderen

Ondt i skulderen kan være funktionelt betinget. Denne type skuldersmerter skyldes en uhensigtsmæssig stabilisering af skulderen, dvs. at samspillet mellem skulderblad og skulderled ikke fungerer, som det skal.  Årsagen til funktionelt betinget skuldersmerter er ikke nødvendigvis et traume eller sygdom men en uhensigtsmæssig stabilisering af skulderen (som kan komme pga. et traume). Der kan være forskellige årsager til den uhensigtsmæssige stabilisering, men to meget hyppige årsager er enten et nedadroteret skulderblad eller en nedsat funktionsevne i rotatorcuffen.

Det nedadroterede skulderblad

Det nedadroterede skulderblad kan ofte ses ved at skulderen er lavere og længere fremme end den anden. Derudover kan det testes af en fagperson vha. en simpel øvelse, hvor du står med ryggen til din fysioterapeut/behandler, og bevæger armene op over skulderhøjde og ned igen.

Det nedadroterede skulderblad medfører, at området mellem overarmsknoglen og skulderen mindskes. Scenevævet i det mindskede område bliver klemt, og som resultat bliver det betændt og irriteret, hvilket kan afføde en kronisk smertetilstand. Dette kaldes ”impingement” eller afklemningssyndrom. Skuldersmerterne ved dette syndrom viser sig oftest ved en ømhed eller smerte på forsiden eller øvre del af skulderen, og i nogle tilfælde kan smerterne stråle ud i armen.

Nedsat funktionsevne af rotatorcuffen

Gentagen ensidig belastning og/eller dårlig holdning kan medføre ændringer i rotatorcuff-muskulaturen. Dele af muskulaturen bliver strammere/opspændt, hvilket ændrer evnen til at centrere overarmsknoglen i korrekt stilling i skulderleddet – især ved bevægelse. Et klassisk eksempel på dette er smerte på forsiden af skulderen, fordi overarmsknoglen ”glider” for langt frem i leddet, hvilket stresser og irriterer bl.a  biceps (overarmsmusklen).

Behandling af skuldersmerter

Da skulderen er et komplekst led, er det individuelt hvilken problematik, der giver smerteudslaget hos den enkelte, men de overordnede punkter ved behandling består i at:

• Korrigere for forkert bevægeakse; hvilket indebærer udspænding, mobilisering og muskelteknikker for forkortede strukturer.
  • Forbedre centreringen af overarmsknoglen vha. øvelser og træning.
  • Sørge for at skulderbladet bevæger sig og stabiliseres, som det skal vha. øvelser og træning.

Det er vigtigt at få en korrekt diagnose, før du kaster dig ud i øvelser og træning mod ondt i skulderen. Du kan se vores produkter til genoptræning i vores Webshop. Alle produkter er anbefalet er fysioterapeuter.

Rådgivning om skader

Er du i tvivl om dine skuldersmerter er funktionelt betinget, kan du med fordel udfylde vores online skadeformular, og så matcher vi dig med den helt rigtige behandler. Ud fra din beskrivelse henviser vi dig til en skulderekspert i nærheden af dig. Vi samarbejder med fysioterapeuter, massører og osteopater i København og omegn.

Tværfaglig behandling af skuldersmerter hos Klinik

Svære eller meget komplekse skulderskader kræver oftest et tværfagligt behandlingsforløb mellem fysioterapi, osteopati og massage. Læs mere om vores tværfaglige behandling her eller book en behandling med det samme.