hold-i-nakken-ondt

Hold i nakken – hvad gør jeg?

Bliv klogere på, hvad du kan gøre, hvis du får akut hold i nakken. I denne blog får du indblik i, hvad du selv kan gøre, for at fjerne et hold i nakken, lindre smerten/ømheden, og hvornår du bør opsøge hjælp af en behandler til dine nakkesmerter.

Hvad er hold i nakken?

Et hold i nakken er et symptom på, at der er noget i kroppen, der ikke fungerer optimalt. Holdet i nakken kan enten være et led, der har sat sig fast, eller en muskel der er gået i baglås. Holdet i nakken er kroppens måde at fortælle dig, at du gør noget uhensigtsmæssigt – hvad enten det gælder en arbejdsstilling, eller den måde du går eller står på.

Hvordan føles et akut hold i nakken?

Følelsen af et hold i nakken kan variere fra lette spændinger omkring nakken, hvor du føler dig stiv i nakken, og det er svært at dreje hovedet i en bestemt retning, til en tilstand hvor det nærmest er umuligt at bevæge hovedet i nogen retninger, uden det udløser mange nakkesmerter.

Svære tilfælde af hold i nakken kan også have sammenhæng med spændingshovedpine, migræne, svimmelhed, ondt omkring halsen og måske endda hold i lænden eller hold i ryggen.

Hold i nakken, hvad gør jeg? Tips til øvelser og selvmassage

Hvad gør man ved et hold i nakken? Du kan godt selv få et akut hold i nakken væk ved hjælp af nogle simple øvelser eller selvmassage. (illustreret i overstående video Hold-i-nakken-1).

Du har tre grundlæggende bevægeretninger med dit hoved:

1. Sidebøjning med hovedet – det gør du ved se ligeud og tippe hovedet til højre og til venstre.
  2. Hoveddrejning – det gør du ved at dreje hovedet mod venstre og mod højre, så du kigger henover dine skuldre.
  3. Fremad og bagudbøjning med hovedet – det gør du ved at lade hovedet vippe fremover, så hagen trækkes ned mod brystet, så du kigger ned, og vippe hovedet bagover, så du kigger op.

Øvelser mod hold i nakken (se videoen)

Prøv at bevæge hovedet ud i helt ud i yderstillingen af de tre bevægeretningerne – så langt du kan Forsøg at bevæge hovedet ind og ud af smerten fra holdet i nakken (se video: #holdinakken1)

Du kan også lave nogle øvelser, hvor du presser hovedet ud i en af bevægeretningerne samtidig med, at du holder igen med hånden (se videoen). Du skal helst holde igen med den modsatte hånd af bevægeretningen. Dvs. presser du hovedet mod venstre, skal du holde igen med højre hånd.

Selvmassage (se videoen)

Er dit akutte hold i nakken ikke af den svære grad, kan du også selvmassere. Det gør du ved at mærke efter, hvor det gør ondt eller spænder, og så kan du selvmassere let på de ømme, små nakkemuskler.

Behandling af hold i nakken på Klinik

Har du forsøgt med de anviste øvelser og selvmassage for dine nakkesmerter, kan det i nogle tilfælde være nødvendig at få behandling af et hold i nakken af en fysioterapeut eller osteopat.

Hos Klinik får vi mange henvendelser fra mennesker med akut hold i nakken. I  første omgang vil vi forsøge at lindre nakkesmerterne, men vores udgangspunkt for behandlingen er altid at lokalisere, hvorfor holdet i nakken opstår. Når vi har afdækket årsagen til holdet i nakken, er det nemmere for os at komme i gang med en relevant behandling. Hold i nakken er heldigvis ikke så svær en lidelse at komme af med, og vi løser ofte det akutte hold i nakken på kort tid.

Nakkesmerter og ondt i nakken har dog en tendens til at komme igen, hvis man ikke også arbejder med at fjerne årsagen til holdet i nakken. Derfor består vores behandling af også i at vejlede vores kunder i at undgå de uhensigtsmæssige dagligdagspositioner og mindske belastende arbejdsstillinger.

Massage og mobilisering hos Klinik

Når vi på Klinik behandler for hold i nakken anvender fysioterapeuten eller osteopaten teknikker som mobilisering og massage. Mobilisering sørger for at løsne op i eventuelle låste led, og massagen får muskulaturen omkring nakken til at slappe af. Et alvorligt og akut hold i nakken kræver ofte 3-5 behandlingsgange. Er dine nakkesmerter så alvorlige, at du ikke kan komme ud af sengen, kan vi i Københavnsområdet tilbyde hjemmebehandlinger (hos dig selv eller på din arbejdsplads). Ring til os på tlf. 3888 2500, hvis du ønsker et tilbud på en hjemmebehandling. Bor du ikke i Københavns Området, kan du med fordel benytte dig af dig vores Online Video Konsultation.

Vores metode – din garanti for den bedste behandling mod hold i nakken

Hos Klinik har vi en helt særlig tilgang. Vi arbejder altid målrettet på at finde årsagen til dét, der udløser smerten. Når vi finder årsagen, kan vi behandle den og hurtigere få dig klar og smertefri igen. Alle vores behandlere har indgående kendskab til hinandens evner og kompetencer, vi holder ugentlige konferencer om vores klienter. Og vi ved, at vi kan komme smerterne til livs ved lige netop at bruge hinanden. Hos os er løsningen for vores (tit meget komplekse) klienter ikke alene den enkelte behandlers kompetencer men hele teamets. Med andre ord mener vi, at vi skaber de bedste resultater ved at løfte i flok. Vi oplever derfor også tit, at vi kan hjælpe med at forløse nakkesmerter og ømhed, som andre har opgivet.

Et svært eller komplekst hold i nakken kan i nogle tilfælde kræve et tværfagligt behandlingsforløb mellem fysioterapi, osteopati og massage.

Læs mere om, hvordan vi sammensætter et tværfagligt forløb her.

Find en ekspert til dit hold i nakken

Brug vores online skadeformular, så matcher vi dig med den helt rigtige behandler. Ud fra dine svar og beskrivelse henviser vi dig til en ekspert. Vi samarbejder med kompetente behandlere i København og omegn.