kejsersnit

Kejsersnit: Smerter og træning efter kejsersnit

kejsersnit

Har du fået kejsersnit og oplever du smerter eller gener i krop og mave i forbindelse med løb eller træning? Læs denne blog og bliv klogere på din egen krop, og hvad du kan gøre. Et kejsersnit er et stort indgreb, og det medfører en del arvæv, som kan skabe en række problemer, når du dyrker motion.

 

Typiske almindelige smerter efter kejsersnit:

En graviditet er hårdt for din krop, men topper du den med et kejsersnit, er du endnu mere disponibel for at få komplikationer. Disse er nogle af de mest almindelige gener og smerter efter et kejsersnit:

Kejsersnit og delte mavemuskler (rectus diastase)

Læger i dag er meget dygtige til at udføre kejsersnit efter en graviditet. Deres vigtigste opgave er at få babyen ud uden komplikationer for dig og din baby, og så er det også vigtigt at efterlade et så lille ar som muligt. Men for at kunne få babyen ud af den lille åbning og for at kunne få adgang til livmoderen, er de nødt til at skubbe dine mavemuskler til siden under indgrebet. Denne procedure kan være meget belastende for din krops restitution og kan øge risikoen for at udvikle delte mavemuskler – også kaldet rectus diastase. Vævet i mellem dine mavemuskler efter et kejersnit og en graviditet bliver svækket, og det er ikke altid, at mavemusklerne retter sig tilbage på plads igen. Heldigvis er der noget at gøre, men i første omgang skal du finde ud af, om du har delte mavemuskler.

Tjek dig selv for delte mavemuskler (rectus diastase)

Man kan ikke umiddelbart se delte mavemuskler med det blotte øje, men du kan få en indikation af om, du har delte mavemuskler ved at lave en simpel test. Læg dig ned på ryggen og tryk to-tre fingre let ned omkring navlen, samtidig med, at du laver en halv mavebøjning. Mærker du en fordybning eller et større hul mellem dine store mavemuskler, har du muligvis delte mavemuskler (rectus diastase). Er du i tvivl, kan du for en sikkerhed skyld altid få tjekket om, du har delte mavemuskler ved en fysioterapeut eller en specialist i efterfødselskomplikationer.

Delte mavemuskler efter kejsersnit

Har du fået kejsersnit, eller har du delte mavemuskler skal du passe på med visse maveøvelser. Mavebøjninger og planket kan være meget belastende for vævet i mellemmusklerne, og er du på vej til at få en rectus diastase, kan du faktisk udløse det eller forværre det ved at lave planken og mavebøjninger. Hvilket igen kan udløse mange andre komplikationer som brok, navlebrok, ekstrem oppustethed og/eller fordøjelsesproblemer. Tal med din fysioterapeut om hvilke maveøvelser, der vil være gode, når nu har fået kejsersnit, så du ikke udfordrer dit svækkede væv eller ar med forkerte øvelser. Mange fysioterapeuter kan lave et træningsprogram, hvor du styrker dit væv, så du mindsker riskoen unødige komplikationer. Har du delte mavemuskler, skal du være opmærksom på, at nogle læger anbefaler en operation, hvor du får syet mavemusklerne sammen. Dette er også en god idé, hvis tilstanden er meget svær, men det er altid en god idé at starte med at træne det i bedring – også hvis du senere skal have foretaget operationen. På den måde har du allerede styrket muskulaturen omkring din rectus diastase, og du mindsker dermed  risikoen for at det senere bryder op igen.

kvinde-lober-motionerer-komprimeret

Hvornår må man løbe eller træne efter kejsersnit?

Vi får mange spørgsmål om om, hvornår man må begynde at træne og dyrke motion efter et kejsersnit.

Svaret på dette spørgsmål vil altid være individuelt og afhængige af din unikke situation.

Kvinder kommer meget forskelligt igennem en graviditet og et kejsersnit. Hvis du gerne vil løbe, træne eller tilbage til dit vanlige aktivitetsniveau efter et kejsersnit, er det vigtigt, at du i første omgang har fulgt de ergonomiske råd, du har fået på hospitalet efter kejsersnittet.

Din krop vil altid være lidt anderledes efter et kejsersnit, fordi den både har gennemgået en graviditet og en operation. Det er derfor også vigtigt, at du også giver du krop tid og plads til at restituere. Mange af vores klienter har et højt ambitionsniveau, hvad angår træning og motion, og vores vigtigste råd til dem er at gå stille frem, mærke efter og stoppe, når det gør ondt i arret eller i maven. Husk på at det ikke kun er udvendig, du har et ar.

Gå langsomt i gang med træning efter kejsersnit

Har du ikke smerter i arret længere, og har du fået grønt lys for at kunne begynde at løfte lidt igen, må du godt begynde at gå langsomt i gang men at træne. Du kan evt. starte med at gå en rask tur med barnevognen på ca. 1-2 km. Prøv at holde øje med om du mærker smerter undervejs, eller når du vipper barnevognen for at svinge den rundt om et hjørne. Husk at spænde op i bækkebunden (lav en knibeøvelse), når du vipper barnevognen. Mærker du smerter, skal du sænke tempoet og rette kurs hjemad og vente med træningen, for så er din krop ikke klar. Fortsætter smerterne efterfølgende skal du kontakte din læge, osteopat eller fysioterapeut. Mærker du ingen smerter kan du efter 2-3 gåture på en uge øge både tempo og afstand. Det kan du gøre indtil, du kan begynde at lunte lidt med eller uden barnevogn. Her fra er det også vigtigt, at du går stille fremad. Er du vant til at løbe eller træne meget, og har du en god styrke i din bækkenbundsmuskulatur kan du måske gå lidt hurtigere frem end andre. Men husk at lytte til din krop, den er meget god til at fortælle dig, hvornår du skal holde pause eller stoppe.

Bliv klogere på din bækkenbund og træning efter en graviditet i vores blog “Træning efter fødsel”.

Få styr på dine smerter og kom godt i gang med træningen efter et kejsersnit

Er du i tvivl om, hvad du skal gøre, hvis du har smerter, og hvilken specialist du skal henvende dig til, kan du med fordel bruge vores online skadeformular. Ud fra din beskrivelse henviser vi dig til en ekspert i nærheden af dig. Vi samarbejder med kompetente fysioterapeuter, osteopater, træningsvejledere og massører i København og omegn og i Århus.

Behandling og vejledning i træning efter kejsersnit hos Klinik

Hos Klinik har vi en helt særlig tilgang. Vi arbejder altid målrettet på at hjælpe dig sikkert i gang med træningen, så du hurtigere kan komme i form igen efter dit kejsersnit. Alle vores behandlere har indgående kendskab til hinandens evner og kompetencer, og vi ved, at vi kan nå sikkert i mål med dine ambitioner ved netop at bruge hinanden. Hos os er løsningen for komplikationer efter kejsersnit ikke altid den enkelte behandlers kompetencer men hele teamets. Med andre ord mener vi, at vi skaber de bedste resultater ved at løfte i flok. Vi oplever derfor også tit, at vi kan hjælpe med at forløse smerter, som andre har opgivet. Læs mere om vores særlig tværfaglige pakkeløsninger her.

Komplikationer efter et kejsersnit kræver i nogle tilfælde et tværfagligt behandlingsforløb mellem fysioterapiosteopatipilates og/eller massage. Vi holder altid ugentlige konferencer, hvor vi evaluere og justere på dit behandlings- eller træningsforløb.

Vores klinikker dækker hele København. Du finder os i Valby (tæt på Frederiksberg og Vesterbro) og i Charlottenlund (tæt på Hellerup og Østerbro)