Av min forfod! (Forfodsnedfald)

Smerter i forfoden eller forfodsfald er ikke en uvant problemstilling for mange løbere, ældre  mennesker, mennesker med overvægt og kvinder efter en graviditet. Det kan også ramme mennesker, der har et arbejde eller en dagligdag, hvor man står eller går meget.

Fodindlæg - scanning af dine fødder

Af: Fysioterapeut Simon Lübecker

Hvem rammes af nedsunken forfod eller forfodsfald?

En patient spurgte mig forleden “er det ikke noget med, at man bliver ældre og så falder tingene sammen?”. Jo, det kunne godt se sådan ud, men videnskabelig set ved vi det ikke. Faktum er dog, at forfodsfald kan være invaliderende, da det oftest er forbundet med en smerte, der er konstant.

Forfoden bør normalt have en bue på tværs, lige som svangen har på langs (hvis man ikke er platfodet). Når den bue ikke er tilstede bliver forfoden flad, og man risikerer, at hele ens vægt trykker på fodbalder, forfodsknogler og nerver. Dette kaldes forfodsfald eller nedsunken forfod. De nerver, der forsyner tæerne, kan med en nedsunken forfod komme i klemme, hvilket kan udvikle sig til en meget smertefuld tilstand.

Symptomer på nedsunken forfod

Før smerten bliver rigtig slemt, er de mest almindelige symptomer på en nedsunken forfod følelsesløshed i foden, eller følelsen af at foden sover. Andre symptomer kan være en fornemmelse af at gå på en irriterende pude, eller at ens knogler trykker direkte mod underlaget. Selv om det ikke er så enkelt, hænger symptomerne oftest sammen med, at man har en uhensigtsmæssig fodstilling.

Findes der øvelser mod forfodsfald?

Jeg troede i mange år, at løsningen på forfodsfald var fodtræning i form af øvelser, men personligt mener jeg, at det tager for lang tid, og at det er for ineffektivt i forhold til mine patienters ønsker. At forfodssmerter måske fortager efter måneder eller år med hård træning og øvelser, kan være triste og umotiverende nyheder for en habil vandrer eller en entusiastisk løber. Hvis du gerne vil forsøge dig med øvelser, kan du evt. prøve med Feet Forms Øvelsesbold, som kan købes hos din fysioterapeut eller i vores Webshop.

Træning og øvelser er en rigtig god ide, men min erfaring er, at de bedste resultater skal findes i en kombination med indlæg til dine sko. Indlægssåler kan lindre smerter og symptomer i løbet af få uger, uden at man behøver at gøre fuldstændig ophold i sine vanlige aktiviteter. Indlægget kan aktivt afhjælpe og fjerne den mekaniske og fysiske belastning, som en nedsunken forfod giver.

Behandling og indlæg til en nedsunken forfod?

Her på Klinik arbejder vi med SuperSole og Phitsole som del af behandlingen. SuperSole kan formes og genformes efter behov, uden at det påvirker komforten. Derudover kan Supersole indlægget støbes præcis til den enkelte patients anatomi og biomekanik. Phitsole er et relativ nyt produkt, og anvendes de mest moderne teknikker og databaseret forskning. Phitsole er et unikt 3D printet indlæg speciallavet til dine fødder og brug. Vi scanner dine fødder, som databehandler dit fodaftryk og svagheder og potentielle svagheder ved gang og løb.

Forfodspelotte – en nem løsning ved lette symptomer

En nedsunken forfod kan også løses med en simpel forfodspelotte (forfodspude). Du kan købe relevante produkter til dine forfodsproblemer i vores Webshop. Se evt. specifikt under fødder, her finder du produkter, vi har rigtig gode resultater og erfaring med.

Forfodsok – smertelindring om natten

Smerter i forfoden kan også lindres med en fassok. Denne kan du også købe i vores Webshop. En fassok er en sok, du trække på, når du har mulighed for samtidig at hvile din fod. Du kan altså ikke gå rundt med sokken. Intentionen med fassokken er, at man på sigt sover med sokken om natten for at lindre smerter i foden. Men begynd varsomt med at bruge fassokken, da det er vigtig at foden vænner sig til udstrækket.

Vælg den rigtige behandling

Der er ingen tvivl om, at når først man oplever smerter i forfoden grundet nedsunken eller delvist nedsunken forfod, kræver det en fysioterapeutisk vurdering at fastlægge årsagen til problemet. Læs mere om Kliniks tværfaglige behandling eller book en behandling med det samme.

Hvis man ikke selv har erfaring inden for behandling af forfodsproblemer, kan det være svært at vælge den korrekte behandling. Er du i tvivl om du har nedsunken forfod, og hvor du skal henvende dig, kan du med fordel bruge vores online skadeformular. Her udfylder du dine symptomer, og hvor du oplever smerter, hvorefter du vil blive henvist til en fysioterapeut med ekspertise i fødder, træning og/eller indlægssåler.