Hvad er platfod?

Platfod: Hvad er en platfod? Hvordan behandler man platfodethed?

Platfod er en fodstilling, som kan være uhensigtsmæssig og give gener og smerter for nogle. Mange mennesker har platfod, men det er ikke alle, der oplever at have problemer med tilstanden. I denne blog og video berører vi emnet platfod og giver et overblik over symptomer og behandlingsmuligheder for platfod.

Hvad er platfod

En platfod er en af de tre grundstillinger, man kan have i foden. Som udgangspunkt har vi tre buer under foden, når man har en “normalt” stillet fod – en på tværs under tæerne og to på hver sin side langs med foden. Buerne gør, at hele fodpladen ikke hviler på jorden, når du går og står, og fungerer således som en slags trampolin, når der lægges vægt på foden (illustreret i videoen). Ved platfod er disse buer mindre udtalt og i nogle tilfælde ikke eksisterende. Dvs. at hele fodens flade er i kontakt med underlag, når man står op. Børn har typisk en bød platfod, men den forsvinder med alderen.

Hvad er symptomerne på en platfod

Det er ikke altid platfodethed giver symptomer. Men i nogle tilfælde kan fodstillingen give gener i form af smerter eller træthed i foden. Det skylder, at vævet, knoglerne og muskulaturen bliver udfordret af, at der ikke er lige så meget fleksibilitet i foden. Nogle vil opleve en stramhed på indersiden af foden (svangsenen), mens andre kan få smerter i forfoden. Platfodethed kan også give symptomer andre steder end lige netop i foden, og det kræver derfor en undersøgelse af en ekspert at finde ud af, om det evt. kan stamme fra en platfod. Vi ser eksempler på at en platfod også kan give gener og ømhed i ankel, knæ og hofte.

Her kan du evt. opleve problemer eller smerter, hvis du lider af platfodethed:

Kan man få behandling for platfod?

Der findes mange gode muligheder for behandling for platfod (se også video). Et godt udgangspunkt er korrekt eller hensigtsmæssig fodtøj. På Klinik bruger vi en bred kam af behandling for platfod. Vi bruger manuel behandling og osteopati for at få løsnet op i stramt væv og låste knogleled. Øvelser er også en væsentlig del af vores tilgang. Med øvelser kan vi i nogle tilfælde minimere smerter og symptomer, men det er meget svært at træne en platfod væk. Dernæst er vores nok aller vigtigste værktøj et indlæg eller en speciallavet sål, hvis smerterne eller generne ikke forsvinder. Det er vigtigt at understrege, at der ikke er nogle grund til at behandle en platfod, hvis du ikke har problemer. Nogle er født med platfod og kan gå et helt liv uden at være generet af det.

Vi anbefaler sjældent operation mod platfod, da dette kan give andre gener i form af arvævsdannelse eller fejlstillinger i foden.

Hvilke øvelser er gode at lave, når man er platfodet?

Man kan lave nogle simple styrkeøvelser for foden, men øvelserne kan sjældent stå alene, hvis det skal afhjælpe smerter i foden. Øvelserne er svære at vise på video, da det mere er en fornemmelse af en spænding i foden, der kræver at du selv, eller din behandler kan mærke at du laver øvelsen korrekt. Book evt. en tid og få instruktion eller forsøg dig således:

• tag sko og strømper af
  • placer foden på en plan overflade (gulv)
  • spænd op i svangen og krum tæerne en smule
  • slap helt af i foden
  • gentag ca. 10 gange

Hvordan forebygger man smerter i platfødder?

Hvis du har oplevet problemer eller har du fodsmerter pga. din platfod, kan du godt forebygge det. Den bedste og mest anvendte metode er at få en indlæg eller en speciallavet sål – selvfølgelig understøttet af godt fodtøj. Hvis du får en sål eller et indlæg, kan du give dine platfødder noget støtte og et løft, der både aflaster og hjælper foden og anklen i en mere “normal” og mindre belastet position. På den måde, kan du give din fod den trampolin-effekt, den måske mangler.

Hvorfor får man platfod?

Nogle mennesker er født med platfodethed og har det med sig hele livet, og det oftest dem vi oplever, der har færrest problemer forbundet med det (se video nedenfor). Platfod kan også opstå pludseligt i livet. Det kan være pga øget vægt forbindelse med graviditet eller andet, eller det kan opstå, fordi man får en skade i form af brækket ben eller knogler i foden. Her vil der efterfølgende kunne opstå nogle problemer forbundet med en platfod eller nedsunken fod.

Hvilke såler og indlæg kan aflaste platfod?

De bedste såler eller indlæg til fodsmerter eller andre problemer forbundet platfod er meget individuelt. Hos Klinik har vi et stort udvalg og i video’en overfor forklares, hvilke indlæg der har bedst effekt i aflastning en platfod. Er smerterne centreret omkring hælen, kan man starte med en simpel hælcup, det kan også være, at generne er længere fremme i foden, som kan afhjælpes med en forfodpelotte, som giver et lille løft. Man kan også købe en hel sål, for at aflaste svangen. Alle disse tre produkter kan du købe i vores webshop under kategorien fødder. I lidt sværere tilfælde kan det være nødvendig med et speciallavet indlæg, som kræver en undersøgelse og dialog med en ekspert.

Få hjælp til din platfod

Leder du efter flere svar på platfod og evt. mulighed for behandling af gener eller smerter forbundet med platfod, kan du med fordel udfylde vores skadeformular. Vores fysioterapeuter eller osteopater  kontakter dig mhp. rådgivning eller en konsultation.

Bliv matchet med en ekspert i dine symptomer

Hvornår har du problemer/ondt?
Hvilken sportsgren?
Hvor oplever du smerter/problemer?
Hvornår oplever du smerter/problemer?
Hvornår ofte træner du?
reCaptcha v3