haelspore-klinik2-300x1991

Hælspore – Ondt i hælen?

Har du ondt i hælen eller foden, når du går, løber eller ved anden sport? Bliv klogere på hælspore, typiske symptomer og  behandling af hælspore, så du kan slippe af med dine smerter i hælen.

Når man har ondt under foden eller nærmere bestemt i hælen, er der oftest tale om en hælspore eller en svangsenebetændelse. I denne blog går vi i dybden med hælspore og smerter i hælen.

haelspore-klinik2-300x1991

Hvad er en hælspore?

En hælspore er typisk en overbelastning i en lille udvækst/slimsæk under hælknoglen (se på billede til højre). Det er ikke udvæksten, der er problematisk, men det er når denne begynder at give hælsmerter. Det skyldes, at der opstår en inflammation  i den lille slimsæk eller i den sene, der udspringer på knoglen.

Hælspore symptomer: Sådan føles en det at have en hælspore

Hvad er de typiske symptomer på en hælspore? Har du ondt i hælen og forværres smerterne, når du lægger vægt på foden enten, når du går, står eller løber, har du med al sandsynlighed en hælspore. Nogle oplever samme smerter lidt længere fremme mod tæerne under svangen Plantar Fascia (se billedet), men så er der sandsynligvis tale om en svangsenebetændelse (læs evt. vores blog om fasciitis plantaris/svangsenebetændelse). Det kan være svært at skelne mellem en hælspore og en svangsenebetændelse, da smerteudspringet ligger tæt på hinanden, men det kan du altid få afklaret hos en fysioterapeut med speciale i fødder og fodrelaterede smerter. Mange oplever at skulle gå eller lunte foden varm, for overhovedet at kunne holde ud at tage et skridt uden at få ondt under hælen, og det kan være invaliderende at komme i gang om morgenen. Heldigvis er der masse, du kan gøre for at komme smerterne under hælen til livs.

Diagnosticering og behandling af hælspore

Diagnosticering af hælspore kan foretages meget præcist ved at få ultralydsscannet foden, og det giver et godt billede af, hvor kraftig inflammationen er. Mængden af inflammationen hænger sammen med, hvor meget eller hvor “lidt” ondt under hælen, du har. Du kan også få diagnosticeret hælsporen hos en fysioterapeut. Det foregår ved, at fysioterapeuten trykker en finger ind dér, hvor du har ondt, for at lokalisere smertens udspring og bestemme om, der er tale om en hælspore eller en svangsenebetændelse. Dette er vigtigt at vide i forhold til den videre behandling af hælspore/svangsenen. Der er mange tilgange til, hvordan man vælger at behandle hælspore, og det kan variere efter, hvilken type fagperson du opsøger og graden af din hælspore.

chockwave-haelspore-klinik-lav-300x2001

Hælspore behandling med chockbølge eller operation

Behandlingen af hælspore spænder fra konservativ symptombehandling til årsagsbehandling og operativt indgreb. Den konservative behandling består i at behandle symptomerne og smertepunktet med laser, ultralyd eller chockbølgeterapi. Laser og ultralyd er en mild form for symptombehandling af hælspore, men det er  sjældent succesfuldt over længere tid, da hælspore er svært at komme af med. Chockbølgeterapi, mobilisering og træning kan derimod være effektive symptombehandlingsmetoder mod smerterne, og det er en rigtig god idé at starte med det, så du kan få mildnet de værste hælsmerter. Mobiliseringer eller manipuleringer af foden foretages oftest af en osteopat. En osteopat kan meget nemt se om, der er sammenhæng mellem hælsmerten og din fods mekanik og bevægelighed.

En mere drastisk behandlingsmetode kan være binyrebarkinsprøjtninger, hvilket mange behandlere fraråder, før alt andet er udelukket. Bynyrebarken bekæmper rigtig nok inflammationen, men samtidig svækker det senevævet og derved øger det risikoen for, at du udvikler et nyt og måske værre problem.

Operation er også en drastisk behandlingsmetode, hvilket du skal passe på med, idet der ingen garanti er for, at operationen ændrer årsagen til hælsporen og hælsmerterne. Det fjerner måske symptomet til at starte med, men ligger årsagen til din hælspore måske i en forkert fodstilling, vil du med al sansynlighed efter noget tid udvikle en ny hælspore.

Behandling med hælsporeindlæg (indlægssåler til dine sko)

Skal du hælsmerterne til livs gælder det i særlig grad om at vælge de rigtige sko og evt. en indlægssål. Optimale kan nemlig ændre din gang eller løb for hvert skridt, du tager og dermed skåne foden for yderligere overbelastninger omkring hælen og hælsporen. Når det kommer til fodindlæg og sko, så tal med en ekspert. Du kan evt. finde en ekspert i hælsmerter, hælspore og skoindlæg i nærheden af dig ved at bruge vores skadeformular nederst på siden.

Der findes rigtig mange standardprodukter og standard hælindlæg, men husk på at din krop og årsagen til din hælspore kan være en helt anden end din nabos. Derfor kan det være en stor hjælp og besparelse for dig, at få et konkret svar på årsagen til din hælspore for at komme videre med en relevant behandling. Det gælder om at skabe optimale betingelser for din hæl, så tilstanden ikke forværres.

ed_klinik_simon_lubecker_brolyng_0039-300x2001

Behandling af årsagen hælspore hos Klinik

Behandling af hælspore skal hjælpe dig af med symptomerne og smerterne, men aller vigtigst skal det ændre årsagen til, at hælen er blevet overbelastet. Hos Klinik mener vi, at det er vigtig at kigge på helheden og hele din krop – altså på din gå- eller løbestil, på dine sko, om der er skævheder andre steder i din krop og så lytter vi til din historie – for den er vigtig! Typiske vil et behandlingsforløb hos Klinik bestå af evt. chockbølgeterapi, mobilisering af eventuelle låsninger i fod- og benområder og dernæst udformning af individuelle dynamiske skoindlæg for at korrigere en potentiel fejlstilling i foden.

Hælsporeindlæg skal støtte foden

Hvis du skal have lavet et særligt hælsporeindlæg for at forebygge og behandle dine hælspore, benytter vi et specielt hælmateriale, som er særligt stødarbsorberende og aflastende. Vi ændrer desuden på belastningen ved at sørge for at rette foden hen til en stilling, hvor hælknoglen er mindre belastet. Dette gøres best ved at fabrikere en hel indlægssål (altså ikke kun et hælindlæg), der kan styre, aflaste og hjælpe hele foden til at fungere bedre, hvad enten det gælder løb, gang eller stående aktiviteter.

Tværfaglig behandling af hælspore

Hos Klinik har vi en helt særlig tilgang. Vi arbejder altid målrettet på at finde årsagen til dét, der udløser smerten. Når vi finder årsagen, kan vi behandle den og hurtigere få dig på benene igen. Alle vores behandlere har indgående kendskab til hinandens evner og kompetencer, vi holder ugentlige konferrencer om vores klienter. Og vi ved, at vi kan komme smerterne til livs ved lige netop at bruge hinanden. Hos os er løsningen for vores (tit meget komplekse) klienter ikke alene den enkelte behandlers kompetencer men hele teamets. Med andre ord mener vi, at vi skaber de bedste resultater  ved at løfte i flok. Vi oplever derfor også tit, at vi kan hjælpe med at forløse skader og smerter, som andre har opgivet.

En svær eller kompleks hælspore kræver oftest et tværfagligt behandlingsforløb mellem chockbølgeterapifysioterapi, osteopati og indlægssåler. Læs mere om, hvordan vi sammensætter et tværfagligt forløb her.

Blev du klogere? Eller mangler du stadig svar på dine spørgsmål om fodrelaterede smerter? Måske kan du finde svarene i én af vores andre blogs:

Svangesenesmerter (Fasciitis plantaris)

Av min forfod (nedsunket forfod)

Sunde eller problemfødder

Barfodsløb giver ikke færre skader

Ømhed i akillessenen

Skinnebensbetændelse

Rådgivning om hælspore

Brug denne online formular så matcher vi dig med den helt rigtige behandler. Ud fra dine svar og beskrivelse henviser vi dig til en ekspert i nærheden af dig. Vi samarbejder med kompetente behandlere i København og omegn og i Århus.

Fill out my online form.