Svangsenebetændelse (Fasciitis Plantaris) – Ondt i svangen og smerter under foden

Fasciitis Plantaris eller plantar fasciitis er en svangsenebetændelse, der giver smerter i svang, hæl og under foden. Læs om behandling af Fasciitis Plantaris med øvelser, fodindlæg og de rigtige sko og slip for smerter i svangen, under foden og i hælen.

Af: Fysioterapeut Simon Lübecker

Hvad er svangsenebetændelse (Fasciitis plantaris/plantar fasciitis)?

Har du smerter under foden? Så lider du måske af fasciitis plantaris/plantar fasciitis, også kendt som svangsenebetændelse eller inflammation/betændelse i svangen.

Fasciitis plantaris / plantar fasciitis er en irritationstilstand, som giver smerter under foden. Tilstanden kan opstå, når du overbelaster din fod eller fødder.

Svangsenen hæfter ved hælen og løber under foden og hæfter igen ved de fem tæer. Når du tager et skridt ved løb eller gang og kommer helt op på forfoden, spænder du automatisk op i svangsenen. Senen har det formål at holde foden stabil, så du kan bære hele din vægt på din forfod uden at foden falder sammen.

Ondt i svangen: symptomer på fasciitis plantaris

Når du har betændelse eller smerter i svangen kommer det til udtryk forskelligt. Nogle vil opleve at inflammationen giver smerterne eller ømheden omkring hæl og hælregion, nogle vil opleve ømheden tæt på tæerne, og andre vil mærke en irritation under hele foden. Har du smerter omkring hælen, skal du være opmærksom på, at det også kan skyldes hælspore, og det er derfor vigtigt at få det afklaret hos en behandler med ekspertise i fødder og fodproblematikker. Hælproblemer og svangsenesmerter er en typisk overbelastningsproblematik hos løbere eller mennesker, der går og står meget i deres dagligdag.

Smertelindring ved symptomer på fasciitis plantaris

Det er en god idé, at få specialavede indlægssåler, læs om det længere nede i bloggen. Der findes også andre simple metoder, man kan bruge. Man kan eksempelvis anvende en mere standardiseret løbe/gå-indlægssål eller vandreindlægssål fra Currex med 3 forskellige svanghøjder, som du køber i webshop i vores klinik på østerbro. Elements Stretch Up sok er også en standardstrømpe, der strækker svangen ud og lindre smerterne på den måde. Den anvendes med fordel om natten. Du kan købe Elements Stretch Up sokken i vores Webshop.

Sådan forebygger og lindrer du plantar fasciitis med det rigtige fodtøj

Du kan hjælpe med at forebygge eller lindre fasciitis plantaris / betændelse i svangsenen. Hvis du er løber eller overbelaster du dine fødder meget i din dagligdag, er det en rigtig god idé at være kritisk angående dit daglige fodtøj, såler i skoene samt løbesko. Find gerne en sko eller løbesko med god stødabsorbering omkring det sted, hvor du har tendens til smerter. Mærker du ømhed primært omkring din hæl, kan det også være en god idé at købe et hælindlæg, som kan dæmpe belastningen yderligere (se videoen). Har du prøvet mange gode råd og sko, og oplever du stadig problemer, er det en rigtig god idé at få lavet et dynamisk fodindlæg eller skoindlæg. Book tid her.

Øvelser for svangsenebetændelse

Har du fået diagnosticeret fasciitis plantaris eller en betændelse i svangsenen, vil du som oftest blive vejledt i øvelser og udstræk. Irritation eller inflammation i svangen er dog svær at komme af med alene med øvelser. Dette skyldes, at vores fødder sjældent får hvile, idet de fleste af os bruger dem hver dag. Derfor er den aller bedste løsning for betændelse i svangen at supplere sine fodindlæg med øvelser og undgå for meget belastning. Det vil sige undgå at gå og løbe for meget, når smerterne er værst.

Rådgivning om fasciitis plantaris og fodindlæg

Er du i tvivl om, du har svangsenebetændelse, hælspore eller andet, og om det kan løses med et fodindlæg eller øvelser, kan du med fordel bruge vores online formular.  Ud fra din beskrivelse henviser vi dig til en ekspert i nærheden af dig. Vores klinik finder du på Østerbro i København, hvor vi har et team af behandlere, der både er dygtige til diagnosticere og til at fremstille speciallavede indlægssåler.

Behandling af fasciitis plantaris og ondt i svangen hos Klinik

Hos Klinik har vi en helt særlig tilgang til behandling af dig og dine smerter. Vi arbejder altid målrettet på at finde årsagen til dét, der udløser smerten. Når vi finder årsagen, kan vi behandle den og hurtigere få dig på benene igen. Alle vores behandlere har indgående kendskab til hinandens evner og kompetencer, og vi ved, at vi kan komme skaderne til livs ved lige netop at bruge hinanden. Hos os er løsningen for vores (tit meget komplekse) klienter ikke alene den enkelte behandlers kompetencer men hele teamets. Med andre ord mener vi, at vi skaber de bedste resultater  ved at løfte i flok. Vi oplever derfor også tit, at vi kan hjælpe med at forløse skader og smerter, som andre har opgivet.

Svære eller komplekse fodrelaterede skader kræver oftest et tværfagligt behandlingsforløb mellem fysioterapi, og indlægssåler. Læs mere om, hvordan vi sammensætter et tværfagligt forløb her.

Vores klinik ligger i pavillonen ved B.93’s klubhus på Østerbro. Det er nemt og gratis at parkere lige ved døren og vi ligger kun 5 minutters gang fra Svanemøllens st.

Hælspore: smerter i hælen

Læs mere om smerter i fødderne

Blev du klogere? Eller mangler du stadig svar på dine spørgsmål om fodrelaterede smerter? Måske kan du finde svarene i én af vores andre blogs:

Nedsunken forfod

Sunde eller problemfødder

Barfodsløb giver ikke færre skader

Ømhed i achillessenen

Skinnebensbetændelse

Online råd og vejledning om Faciitis plantaris

Ønsker du, at få en online video konsultation om dine svangsenesmerter, skal du bruge denne formular. Vi matcher dig med en eksperter i dine symptomer, som kontakter dig direkte for at aftale en tid til en online video konsultation.

Bliv matchet med en ekspert i dine symptomer

Hvornår har du problemer/ondt?
Hvilken sportsgren?
Hvor oplever du smerter/problemer?
Hvornår oplever du smerter/problemer?
Hvornår ofte træner du?
reCaptcha v3