Springerknæ – jumpers knee – genoptræning & behandling

Nogle løbere og motionister døjer med tilbagevendende springerknæ – også kaldet Jumpers Knee – da der ved løb, hop og ikke mindst spring er en enorm belastning på knæet. Heldigvis er der nogle simple råd til, hvordan du slipper af med et løberknæ. Få fif of genoptræningsøvelser og hjælpeprodukter i denne blog.

Af fysioterapeut Simon Lübceker

Hvad er et springerknæ?

Springerknæ (også kaldet jumpers knee) er en irritations- eller betændelsestilstand under knæskallen. Den ses ofte hos springere (heraf navnet springerknæ), styrkeløftere, cykelryttere og badmintonspillere. Smerten er som regel en skarp stikkene eller skærene smerte og er meget lokal. Ømheden omkring knæet opstår særligt ved trappegang, spring eller eksplosive øvelser. Springerknæ kræver behandling og genoptræning med øvelser.

Hvorfor opstår springerknæ?

Springerknæ opstår fordi den store lårmuskel (latin quadriceps) bliver for stram ved mange afsæt eller eksplosiv styrketræning. Lårmusklen trækker under knæskallen og på skinnebenet og skaber en betændelsestilstand, som giver anledning til ømhed eller smerter. Jo mere man bøjer i knæet, desto større belastning på muskulaturen. Belastningen kan forværre betændelsestilstanden og dermed intensivere smerten omkring knæet. Somme tider kan det være en låsning omkring bækkenet, der er årsag til en stram lårmuskel. I sådanne tilfælde er det vigtigt at få behandlet hoften frem for lårmusklen eller knæet.

Behandling af springerknæ

Springerknæ kan være meget smertefuldt. I behandlingen af et springerknæ gælder det derfor i første omgang om at få fjernet den inflammationstilstand/betændelse, der udløser smerten. Dette gøres med en iprenkur og fuldstændig aflastning, dvs. ingen løft, bøjninger eller spring. Derefter handler det om at holde vævet så fleksibelt som muligt, så stramningen mindskes. Det gælder altså om at udspænde den spændte lårsmuskulatur så meget som muligt, hvilket med fordel kan kombineres med massage eller akupunktur. Derefter er vævet, lår og knæ klar til at blive genoptrænet og styrket igen.

Hjælpemidler til springerknæ

Er dine symptomer på springerknæ svage eller vil du gerne tage det i opløbet, kan du med fordel købe en knærem eller et knæbandage til at aflaste smerterne omkring springerknæ. Knæremmen kan købes her på siden og anvendes, når du er aktiv eller dyrker sport. Du kan hele vores udvalg af hjælpemidler i vores shop.

Genoptræning af springerknæ

En effektiv metode til genoptræning af springer knæ er tung og langsom styrketræning (excentrisk styrketræning). Denne består i at lave benbøjninger eller benpres i meget langsomt tempo med en høj vægt, således at senevævet styrkes på ny. Det kan også gøres vha. trappeøvelsen i videoen længere oppe.

Manuel behandling for løberknæ

Hvis øvelser og genoptræning ikke virker i positiv retning for springerknæet, kan det skyldes, at bækkenet står forskudt. Er bækkenet eller hoften skæv, øger det stramningen i den store lårmuskel, hvilket ikke udelukkende kan afhjælpes med styrketræning. En låsning i bækkenet eller hoften kræver manuel behandling hos en fysioterapeut eller osteopat. Han/hun kan mobilisere bækkenet/hoften og derved normalisere den elastiske funktion i lårmusklen og gøre den klar til genoptræning.

Varighed af springerknæ-skade

Har man fået konstateret en springerknæ-skade, kan det være en langvarig proces at komme sig. Varigheden af sådan en type skade kan variere alt efter aktivitetsniveau. Som regel tager det senevæv 6-9 måneder at hele efter en skade eller overbelastning. Hvis man opmærksom og fanger skaden i opløbet, stopper de aktiviteter, der udløser ømheden, og starter behandling, kan man som regel blive symptomfri efter ca 4-6 uger.

Rådgivning om springerknæ eller andre skader

Er du i tvivl om, du har springerknæ, kan du med fordel udfylde vores online skadeformular, og så matcher vi dig med den helt rigtige behandler. Ud fra din beskrivelse henviser vi dig til en ekspert i nærheden af dig. Vi samarbejder med kompetente fysioterapeuter, osteopater og massører i København og omegn.

Behandling hos Klinik

Hos Klinik har vi en helt særlig tilgang. Vi arbejder altid målrettet på at finde årsagen til dét, der udløser smerten. Når vi finder årsagen, kan vi behandle den og hurtigere få dig på benene igen. Alle vores behandlere har indgående kendskab til hinandens evner og kompetencer, og vi ved, at vi kan komme skaderne til livs ved lige netop at bruge hinanden. Hos os er løsningen for vores (tit meget komplekse) klienter ikke alene den enkelte behandlers kompetencer men hele teamets. Med andre ord mener vi, at vi skaber de bedste resultater  ved at løfte i flok. Vi oplever derfor også tit , at vi kan hjælpe med at forløse skader og smerter, som andre har opgivet.

Svære eller meget komplekse knæskader kræver oftest et tværfagligt behandlingsforløb mellem fysioterapiosteopati og akupunktur. Læs mere om vores tværfaglige behandling her eller book en behandling med det samme.

Passer dine symptomer ikke med et løberknæ?

Måske kan du finde svaret i en af vores andre blogs: