stress-fracture1

Undgå træthedsbrud – Sådan undgår du Træthedsbrud i Foden og Skinneben

Bliv klogere på træthedsbrud / stressfraktur

Skader som træthedsbrud er desværre en over-hængende risiko for løbere, uanset hvor godt du griber træningen an. ”Barfodsbølgen” har bragt meget godt med sig, men også en stigende tendens til fodrelaterede skader såsom stresfraktur i foden og skinnebenet.

Løb er blevet danskernes foretrukne motionsform. Det anslås at hele 31% af danskerne løber regelmæssigt, hvilket svarer til 1,8 millioner danskere. Ca. halvdelen løber ind i en løbeskade mindst én gang om året. Det skyldes i høj grad, at løbere ikke er gode nok til at lytte til kroppen og afbalancere forholdet imellem træning og restitution.

Træthedsbrud bliver også i lægelige termer kaldt stressfraktur.

Hvad er et træthedsbrud / stressfraktur?

Kroppen akkumulerer træningsbelastningen. Det vil sige, at den belastning du udsætter kroppen for, ”opbevares” i vævet i et stykke tid, indtil du er fuldt ud restitueret igen. Glemmer du at give kroppen de passende pauser og restitution, vil du højne risikoen for skader som eksempelvis træthedsbrud.

Kortfattet kan man sige, at muligheden for at pådrage sig feks. stressfraktur, eller enhver form for anden skade, er lig med forholdet mellem træning og restitution.

Ca. 4-5 % af alle aktive løbere oplever at rende ind i et træthedsbrud – svarende til ca. 75.000 danskere hvert år.

Hvordan føles et træthedsbrud?

Et træthedsbrud er svært at diagnosticere, da de ikke altid kan ses på et røntgenbillede. Men i praksis skal du være opmærksom på, at der kan være noget galt, hvis du får smerter, som ikke vil gå væk, eller forværres under løb. De fleste kender fornemmelsen af at kunne løbe en smerte væk, eller at løbe sig varm – det kan du ikke med et træthedsbrud!

Træthedsbrud – hvor lang tid?

Et træthedsbrud er et brud på knoglen, og skal derfor behandles som et sådan. Det betyder, at du skal respektere knoglevævets almindelige helingstid, som ligger på 4-8 uger, alt efter graden af skaden og placeringen af bruddet. Ved stressfraktur i fod eller skinneben kan langt de fleste komme sig ved blot at aflaste området. Du kan sagtens fortsætte med at holde formen ved lige, med aktiviteter som ikke belaster bruddet direkte. Svømning er en ofte anvendt alternativ træningsform. Du kan også med fordel bruge perioden på at styrke andre områder af kroppen, som for eksempel kernemuskulaturen (de små indre mavemuskler). Opstart på løb skal ske forsigtigt og med opmærksomhed på området, hvor træthedsbruddet har været.

Træthedsbud kan ske for alle uanset løbeteknik

En af tidens helt store løbetrends er tendensen til, at flere og flere løber i mere minimalistiske sko – de såkaldte naturale running sko. Begreber som natural running, barfodsløb, pose running, zero drop sko mv. er blevet velkendte gloser for den danske motionsløber.

Disse trends, som fordrer, at løbeskoene skal være mere ”frie” og fleksible og med mindre støddæmpning, stiller større krav til løberens teknik. Førhen var tendensen, at en løbesko skulle give støtte, stabilitet og støddæmpning, hvilket ikke krævede megen tekniktræning.

Overordnet set, er der mange rigtig fornuftige aspekter i den frie løbetrend, men uanset hvor god løbetekniker du er, og hvor gode løbesko du har, vil du altid slås med belastningen fra tyngdekraften. Ved at ændre løbestilen flytter du blot belastningen fra et sted i kroppen til et andet – tyngdekraften forsvinder ikke bare.

screening-lobeband-mand-ipad-klinik-091216-fotos-af-kim-matthai-leland-082-2Træthedsbruddet flytter sig med løbestilen

Med den klassiske løbestil, hællanding (du rammer jorden på hælen først), belastes knæ og skinneben kraftigt, og derfor ses træthedsbrud hos hællandere oftest i skinnebenet. Med den mere moderne, frie og effektiv løbestil absorberes belastningen mere biomekanisk. Belastning forsvinder dog ikke, den flyttes bare fra knæ og skinneben og ned i fod og ankel. Derfor oplever eksperter i løbeskader også en øget tendens til forfodsproblemer – herunder træthedsbrud i fod og forfod, hos folk der løber på forfoden, i natural running sko eller hos barfodsløbere.

Behandling for et træthedsbrud hos Klinik

Hvis vi på Klinik har mistanke om et træthedsbrud, vil vi altid henvise dig til at få taget et røgtenbillede af din fod eller skinneben. Det er ikke sikkert at stressfrakturen kan konstateres på røgtenbilledet, derfor kan en ultralydsscanning også være nyttig. Vi har brug for at sammenholde billedet/scanningen med dine symptomer for at være sikre på diagnosen. Hvis vi konstaterer, at du har et træthedsbrud i foden eller i skinnebenet, skal du som sagt holde pause i 4-6 uger med dit løb. Det er også vigtigt, at du belaster din fod eller skinneben så lidt som muligt i dagligdagen. Har du eksempelvis et arbejde, hvor du går eller står meget, så vær opmærksom på at helingsprocessen for træthedsbruddet går langsommere, hvis ikke det får ro.

Når træthedsbruddet er helet, gælder det om at aflaste det udsatte område mest muligt. Det kan være, at vi hjælper dig med at ændre på din løbestil, eller at vi anbefaler, at du skal have speciallavede indlægssåler, som aflaster brudområdet. Vi anvender også osteopatiske manuelle teknikke for at aflaste og smertelindre området i helingsperioden.Træthedsbrud

Det er meget vigtig at du tager et træthedbrud alvorligt. Det er desværre en skade, der kan komme til at forfølge dig og påvirke dit løb fremadrettet, hvis ikke du følger de anvisningerne fra en ekspert i løbeskader.

Blev du klogere?

Eller mangler du stadig svar på dine spørgsmål træthedsbrud eller smerter omkring fod og skinneben? Du er altid velkommen til at kontakte os på info@klinik.dk eller på 3888 2500. Se vores åbningstider her.

Du kan måske også finde svar i én af vores andre blogs:

Hælspore – Ondt i hælen?

Av min forfod!

Skinnebensbetændelse og Løb – Behandling og Symptomer

Faciitis plantaris (svangsenebetændelse)

Sunde fødder eller problemfødder

Undgå sports- og løbeskader (fem gode øvelser)

Ømhed i Achillessenen

Rådgivning om træthedsbrud

Har du fået konstateret eller har du mistanke om et træthedsbrud, og har du brug for vejledning i løbestil eller aflastende behandling eller indlægssåler, kan du med fordel udfylde denne formular.  Ud fra dine svar og beskrivelse henviser vi dig til en ekspert i nærheden af dig. Vi samarbejder med kompetente behandlere i København og omegn og i Århus.

Fill out my online form.