fbpx

Sygefravær

Få styr på sygefraværet i din virksomhed og øg produktiviteten, trivslen samt omdømmet. Se 5 effektive tiltag til at mindske sygefraværet her.

Af: Simon Lübecker · senest opdateret 9. august 2023

Se 10 tiltag, der mindsker sygefraværet blandt dine ansatte

Sygefravær blandt medarbejdere er et stort problem for mange virksomheder. Det kan have en negativ indvirkning på virksomhedens resultater og omdømme. Dog er der nogle tiltag, som minimerer dine ansattes fravær grundet sygdom. Se 5 konkrete tiltag herunder.

Hvad er sygefravær, og hvorfor er det et problem?

Sygefravær er fravær fra arbejde på grund af sygdom. Det er naturligvis et problem for medarbejderen i og med, at man ikke er i stand til at udføre sit arbejde. På samme tid er et højt sygefravær også et problem for virksomheden, da arbejdet, som skal udføres, ikke kan gøres på grund af manglende medarbejdere. Dette kan have en direkte konsekvens for de ydelser, som virksomheden leverer til dens kunder.

Det er med andre ord altså i alles interesse, at sygefraværet mindskes ned til et absolut minimum af hensyn til såvel den enkelte medarbejder som virksomheden.

Læs også: Sundhedstjek på arbejdspladsen – gør noget godt for dine ansatte

Hvorfor er et lavt sygefravær vigtigt for en virksomhed?

Der er mange grunde til, at et lavt sygefravær er betydningsfuldt for en virksomhed:

  1. Øget produktivitet:
    Det er almindeligt kendt, at medarbejdere, der ofte er syge, ikke er særlig produktive. De kan have svært ved at følge med i det arbejde, der bliver udført, og de kan også have svært ved at passe ind i et team. Derfor er det vigtigt for en virksomhed at have nogle redskaber til at minimere sygefraværet blandt sine ansatte.
  2. Bedre generel trivsel:
    God trivsel kan være med til at øge moralen og den generelle tilfredshed blandt medarbejderne, da et højt sygefravær smitter af på arbejdsmoralen i hele virksomheden. For at have en succesfuld virksomhed kræver det, at have motiverede og engagerede medarbejdere, der vil virksomheden det bedste. Dette er nemmere at få, hvis sygefraværet er lavt.
  3. Forbedring af omdømme:
    Endelig kan det også ses positivt udadtil, hvis en virksomhed har et lavt sygefravær, da det kan give et godt indtryk af, at virksomheden tager godt hånd om sine medarbejdere.

5 tiltag der kan mindske sygefraværet blandt dine ansatte

  1. Opmærksomhed på arbejdsmiljøet og trivsel
    Som leder skal du altid have en fornemmelse af arbejdsmiljøet og hvordan dine medarbejdere trives og være klar til at reagere, hvis miljøet ikke er godt. Ved at have opmærksomhed på dit arbejdsmiljø og skride ind overfor problemer, sikrer du, at et dårligt arbejdsmiljø ikke udvikler sig yderligere. På samme måde vil du minimere sandsynligheden for øget sygefravær på baggrund af et dårligt arbejdsmiljø og mistrivsel.
  2. Fleksible arbejdstider
    Medarbejderne har også en dagligdag udenfor virksomheden, og det er værd at huske på, da denne ofte kan trykke på i arbejdsmæssige sammenhænge. At have så meget fleksibilitet som overhovedet muligt i arbejdet kan afhjælpe stress og dermed også sygefraværet. Som led i fleksibiliteten kan muligheden for hjemmearbejde eller fleksible timer også være gavnligt for den enkelte medarbejder.
  3. Bedre kommunikation
    Bedre kommunikation kan hjælpe medarbejderne til at føle sig mere tilpas og have et bedre arbejdsmiljø. Dette kan igen føre til færre sygedage og en forøget arbejdsindsats. En forbedring af kommunikationen kan blandt andet bestå i at konkretisere medarbejderens arbejdsopgaver så meget som muligt. Det kan nemlig have en meget demotiverende virkning på arbejdet, hvis medarbejderen ikke er klar over præcist, hvad der skal leveres. Det er vigtig også at være opmærksom på, at det kan være tabu at spørge ind til en opgave man ikke forstår, så det er vigtigt som leder også at se eget ansvar i, at opgaverne kommunikeret så de er til at forstå for den enkelte medarbejder.
  4. Større forståelse for personlige problemer
    Dette kan blandt andet gøres ved at sætte fokus på den enkelte ansatte og deres personlige problemer. Mange ansatte vil have personlige problemer, som kan være medvirkende til et højt stressniveau, eller blot føle sig dårligt tilpas. Dette kan resultere i et højt sygefravær. Hvis man som leder udviser forståelse og accept af medarbejderes personlige problemer, skabes der en tryghed for den enkelte, som kan give positivt udslag i arbejdsindsatsen på den lange bane. Medarbejdere, der føler det ikke er ok at have personlige problemer, vil have en større tilbøjelighed til at stikke hovedet i busken og melde sig syg.
  5. Styrk arbejdsmiljøet
    For at optimere glæden ved arbejdet kan det også have en afgørende betydning, at der skabes et hyggeligt miljø på arbejdspladsen. Selvom I har en professionel virksomhed, hvor der skal leveres resultater, kan det virke beroligende for medarbejderen, at der er en venskabelig stemning på arbejdspladsen. Hvis medarbejderne har den oplevelse, vil det også føre til bedre resultater og større fremmødeglæde på virksomheden.

 

Læs også: Sundhedsfremme og forebyggelse – 4 gode råd til din virksomhed

Har du spørgsmål til sundheden i din virksomhed?

Mangler du sparring i forhold til hvad du kan gøre omkring sundheden for dine medarbejdere i et konkret tilfælde? Så kan du få fyldestgørende rådgivning omkring forbedringspunkter for din virksomhed med en sundhedsordning fra Klinik.

Kontakt os nu på telefon 61717493 eller skriv en e-mail på simon@klinik.dk

Vi glæder os til at hjælpe netop din virksomhed.

Se referencerne: Disse virksomheder har vi allerede hjulpet

Jeg vil gerne kontaktes for at høre mere
om en Massage- eller en Sundhedsordning

1 Step 1
reCaptcha v3
keyboard_arrow_leftPrevious
Nextkeyboard_arrow_right
simon-lubecker_medarbejdere-hos-klinik
Indlæget er skrevet af

Simon Lübecker

Fysioterapeut & Partner

Med en årelang erfaring indenfor sundhedsløsninger, produktudvikling og drift, kombineret med sine behandlingsmæssige baggrund, forstår Simon at sammensætte solide og effektfulde sundhedsordninger for erhvervskunder.

Relaterede indlæg: